Mejerivärlden – Mina egna tankar och åsikter

Mejerivärlden – Mina egna tankar och åsikter

Hej och välkomna tillbaka till mejerivärlden där vi har skrivit en hel del om olika mejeriprodukter som mjölk, yoghurt och ost och den stora frågan om dessa produkter har en positiv eller negativ inverkan på våra kroppar. Dom senaste åren har det synts mer och mer rapporter om den skadliga verkan som dessa produkter kan ha på en del av oss människor och diskussion går på högvarv bland forskare, mejeriproducenter och vi vanliga knegare hur det verkligen är och åsikterna är många men dom självklara svaren är ganska få och det känns ju inte direkt lätt att kunna veta vilka produkter man ska välja och vilka man ska låta bli. I denna del kommer jag dela med mig en del av vad själv tycker och tror.

Kalcium

Livsmedelsverket skriver att mejeriprodukter innehåller mycket kalcium som bland annat skelettet och tänderna behöver och beroende på vad man äter i övrigt, till exempel av ost, räcker det med 2 till 5 dl fil, yoghurt och mjölk per dag för att få tillräckligt med kalcium. Mejeriprodukter innehåller även många andra viktiga vitaminer, mineraler och protein. Allt det här låter ju bra med tanke på att mjölken innehåller 18 av dom 22 viktigaste näringsämnena och om man följer denna rekommendation så har fått minst 10% av det dagliga intaget av dessa. Min uppfattning är att mjölk idag är inte vad den var förut när dessa rekommendationer kom ut och med olika större studier som påvisar att mjölk snarare är skadligt för kroppen och till och med har dom funnit samband mellan mjölk och en ökad risk för att dö i hjärt- och kärlsjukdomar så har jag istället valt att dricka mjölk i kaffet och yoghurt utan laktos då det enligt samma forskare vid Uppsala inte fanns samma risker med dessa produkter som var utan laktos vilket enligt min mening påvisar att det är just mjölksockret som kanske är den största boven som gör mest skada för vår kropp. Jag tror även att just sockret överlag gör en väldigt stor skada på våra kroppar och har aktivt valt bort många produkter med just socker. För att få i mig tillräckligt mycket med kalcium så har jag valt att äta mer fisk som torsk, lax, sardin och sill samt mer grönsaker som broccoli och vitkål och känner att dessa ändringar har haft en positiv inverkan på min kropp med mer energi och mindre magbesvär än förut.

Kalcium

Eftersom jag bott utomlands i flera omgångar och stött på olika synsätt inom dom flesta områden så skiljer sig kanske mina tankar och åsikter om dessa saker lite grann från det vanliga svenska synsättet men ett svenskt ord som fastnat i min hjärna är ordet lagom som i sig kanske inte säger någonting men likaväl som jag kan dricka ett eller två glas vin till maten för att jag tycker att det är gott eller ta en eller två öl efter ett träningspass så finns det både risker och fördelar med det. Likaväl som jag gärna lägger in en rad på V75 hästarna eller spela olika spel som till exempel angry birds eller 21 på internet för att koppla av och roa mig så tror jag att jag inte att jag har ett beroende eller ett missbruk av varken alkohol eller spel. Livet för mig handlar om att njuta och må bra, gärna tillsammans med familj och vänner och när det kommer till just mejeriprodukter så har jag märkt en klar skillnad i min kropp och hur jag mår efter jag började med laktosfriaprodukter för 2 år sedan och vi i Sverige har det otroligt bra ställt med utbudet av dessa produkter som idag finns i många av våra butiker och jämfört med många andra länder i Europa där det oftast bara finns ett fåtal dyra produkter så är i alla fall jag glad att chansen att kunna välja med eller utan laktos i våra mejeriprodukter finns.

Vad vore livet utan ost?

Enligt vissa forskare vore livet kortare utan ost men även om dom skulle komma med studier att ost är farligt och förkortar livet så skulle jag fortsätta njuta av att äta ost. Finns det något härligare för matgommen än att hugga in på en bra ost? I mina ögon finns det inte många saker i världen som ger mig samma känsla än den jag får när stoppar in en smakrik ost i min mun och låter den smälta och sjunka ner i magen och enligt forskare finns det gott med probiotika i ost som kan hjälpa till med att förhindra inflammationer i kroppen om man ni inte äter för mycket av ost, enligt samma forskare är runt cirka 40 g ost om dagen bara till fördel för kroppen och hälsan. Samtidigt säger samma forskare att det inte finns tillräckligt med studier mellan olika ostar men själv har jag valt att äta mycket av mindre feta ostar i vardagen för att sedan under festligare tillfällen njuta av dom lite mer fetare.  För mycket av allt här i livet kan vara till skada så ordet lagom som jag nämnde passar in på flera av dom olika områdena som vi från det att vi var små har lärt oss att passa sig för, så passa på och njut och må bra med medvetenhet utan att överdriva.